ntu-lt-header

První semestr na Nanyang Technological University

Přicházím k odletové bráně na Letišti Václava Havla a předkládám svůj palubní lístek. Po oskenování kódu se ale rozsvítí červená kontrolka a ozve chybový tón. Asi pro mě už není v letadle místo? Free upgrade! Dostávám nový palubní lístek s titulkem BUSINESS. Bez čekání ve frontě nastupuji do letadla a hned po usazení mě letuška vítá jménem a na stolku mi přistává sklenka šampaňského.

Takhle nějak před 6 měsíci začala moje cesta do Singapuru. Co tam? Díky ČVUT se mi naskytla možnost ročního studijního pobytu na Nanyang Technological University. Jak probíhá takové přijímací řízení, jsem popsal v minulém článku. Teď už mám nějakou dobu za sebou konec prvního semestru, tak se pokusím trochu přiblížit, jak to vypadá na jedné z nejlepších univerzit v Asii.

Kampus

Areál NTU se rozléhá na ploše 200 hektarů a je považován za jeden z nejhezčích kampusů na světě. I přes to, že se skládá z více než 100 budov, všude je spoustu zeleně a připadáte si spíše jako v zahradě. Probíhá zde také iniciativa EcoCampus, jejíž vizí je být nejekologičtějším campusem na světě. Cílem je do roku 2020 snížit o 35 % množství používané energie, vody a odpadu. V praxi to znamená třeba větší pokrytí střech solárními panely, efektivnější systém klimatizace nebo nasazení samořiditelných elektrických autobusů pro přesun po areálu.

Trochu nevýhoda je poloha na úplném západě ostrova a izolace od zbytku města, do centra se jede autobusem a metrem přes hodinu. Od místních tak můžete slyšet výraz Pulau (malajsky ostrov) NTU. Dál na západ už je jen džungle a občas se stane, že vás v koupelně překvapí krajta nebo se dveřmi prokouše luskoun.

Na druhou stranu, pokud bydlíte na kolejích, do města skoro není potřeba jezdit, na kampusu je vše potřebné – supermarket, restaurace, food courty, fast-foody (McDonald’s, Subway, KFC, Dunkin‘ Donuts), kavárny (Starbucks, The Coffee Bean & Tea Leaf), kadeřnictví i pobočka banky. Pro sportovní rekreaci je k dispozici stadion, posilovna, tenisové kurty, bazén a běžecká trasa.

IMG_20161117_115350
Hall of Residence 3

IMG_20161116_185422
North Hill Food Court

IMG_20170119_194041
Školní McDonald’s

NTU se skládá z několika fakult, většina jich sídlí ve společné budově a sdílí přednáškové místnosti. Hlavní a nejstarší budova je rozdělena na 2 propojené části – North Spine a South Spine. Chodby jsou většinou z jedné strany otevřené, takže můžete přecházet mezi místnostmi nebo sedět u stolku a být pořád na čerstvém vzduchu. Architektonicky zajímavá je budova The Hive, otevřená v roce 2015. Vzhledem připomíná včelí úl nebo košíky s dim sum (tradiční čínské chuťovky). Uvnitř jsou menší třídy vybavené interaktivními tabulemi a kulatými stoly, u kterých sedí studenti po skupinách. Netradiční rozložení tříd má pomoci realizovat tzv. flipped classroom model, styl výuky založený na větší interaktivitě mezi studenty a učitelem. Za zmínku stojí ještě budova School of Art, Design & Media, která má na celé ploše střechy trávník.

IMG_20170127_121017 (2)
The Hive, „dim sum building“

IMG_20161124_115854
School of Art, Design & Media

Výuka

Délka bakalářského studia v Singapuru je obvykle 4 roky a pak jde většina rovnou pracovat, na magisterský program pokračuje málokdo. Doporučený průchod programem Computer Science je na NTU takový, že první 3 roky se studují povinné předměty, z toho jeden semestr je vyhrazen pro povinný internship. Poslední rok má každý specializované předměty podle svého oboru a pracuje na závěrečném projektu.

Styl výuky u většiny předmětů jsou klasické přednášky a cvičení. U některých předmětů jsou cvičení po menších skupinách, někde jen formou přednášky, kde učitel ukazuje řešení příkladů. Všechny přednášky jsou automaticky nahrávány a můžete si je kdykoliv pustit, ale cvičení se nenahrávají a odpovědi se nezveřejňují, takže se hodí tam být, protože podobné příklady se pak objeví ve zkoušce. V každém technickém předmětu jsme měli nějaký skupinový projekt, jehož výstupem bylo zpracovat několikastránkový report, popisující jak jsme postupovali a jakých jsme dosáhli výsledků.

[CZ4031] Database System Principles → A

Předmět zabývající se principy, na kterých funguje většina relačních databázových systémů. Ne z pohledu uživatele, ale vnitřního fungování databázového stroje. Vše od typů indexů (B+ Tree a Hash index), přes různé algoritmy pro implementaci databázových operátorů (selekce, projekce, vektorový součin, spojení) a optimalizace dotazů prováděné databázovým strojem. Posledním tématem byla správa transakcí a jak mohou být realizovány jejich ACID vlastnosti (atomicita, konzistence, nezávislost, trvanlivost) pomocí logování, zámků a dalších mechanismů. Součástí byly 2 skupinové projekty, které spočívaly v konstrukci SQL dotazů nad relativně velkou databází a následně vytvořením vhodných indexů, aby provedení dotazů bylo co nejrychlejší. Celkem zajímavý předmět, díky kterému jsem pochopil, co všechno probíhá mezi tím, co se předá databázi SQL dotaz a tím, kdy se vrátí výsledek.

pgadmin_query_plan
Vizualizace prováděcího plánu v pgAdmin

[CZ4032] Data Analytics And Mining → B+

Jaké je nejvíc trendy povolání pro 21. století? Data mining, nebo-li vytěžování znalostí z dat, je v současnosti hodně populární oblast, překrývající se statistikou, strojovým učením a databázovými systémy. Je možné ho využít třeba k optimalizaci marketingových kampaní, doporučování podobných produktů v e-shopech, detekci zneužití kreditních karet nebo v bioinformatice. Běžný postup spočívá v předzpracování dat, aplikaci vhodných algoritmů (typickými úlohami jsou vytěžování asociačních pravidel, klasifikace, regrese, shlukování a detekce anomálií) a vyhodnocení výsledků. V rámci skupinového projektu jsme si celý proces vyzkoušeli v praxi, náš tým se zabýval predikcí úspěchu studentů na základě demografických a sociálních ukazatelů a dalších atributů. Obsah přednášek a cvičení je založen na knížce Introduction to Data Mining.

infographic

[CZ4042] Neural Networks → B

Výzkum v oblasti umělých neuronových sítí (výpočetní model inspirovaný lidským mozkem) probíhá tak rychle, že obsah tohoto předmětu musí být každý rok upravován, aby zůstal aktuální. Jen během posledního roku se objevily následující aplikace: samořiditelná auta, přirozený překlad cizích jazyků, převod textu na řeč nebo přenesení uměleckého stylu na fotky. Naučili jsme se různé architektury neuronových sítí: Perceptron, Multi-layered Perceptron, Deep Convolutional Neural Network, Autoencoder, Self-Organizing Feature Maps, Principle Component Analysis, Hopfield Networks. Co se matematiky týče, stačila znalost vlastních čísel, parciálních derivací a násobení matic. Některé koncepty jsme si vyzkoušeli i v praxi. Využití MLP pro klasifikaci e-mailového spamu, predikce ceny nemovitostí v Kalifornii na základě jejich dispozic a polohy, rozpoznávání ručně psaných číslic pomocí konvoluční neuronové sítě a využití autoencoderu pro kompresi obrázků. Na přednáškách se probírala většinou jen teorie, ale byly dostupné ukázkové programy pro Matlab. Ten byl i doporučený k řešení úloh, ale mohli jsme se naučit a použít cokoliv. Já si na první úlohy nejdřív vyzkoušel Python s TensorFlow, ale konvoluční síť jsem musel kvůli výkonu trénovat na GPU v laboratoři, kde byl jen Matlab s Neural Network Toolboxem. Od příštího roku má předmět kompletně přejít na Python, který se většinou používá i v praxi.

lenet5
Konvoluční neuronová síť LeNet 5

[HE9091] Principles of Economics → B+

Základy mikroekonomie a makroekonomie podle knížky Principles of Economics. Prošli jsme většinu základních ekonomických pojmů – posuny nabídky a poptávky, elasticita poptávky, maximalizace zisku, externality, ekonomika veřejné politiky, výpočet HDP, nezaměstnanost, finanční trhy, bankovní systém, hospodářský cyklus, mezinárodní obchod a mnoho dalšího. Zase jsem si trochu rozšířil obzory a nějaké ty základy ekonomie by měl znát asi každý.

IMG_20170127_120534
Uvnitř The Hive, kde probíhala cvičení z ekonomie

[LC9001] Chinese Language Level 1 → B+

Singapur má 4 oficiální jazyky. Většinou se dá všude domluvit anglicky, druhým nejpoužívanějším je mandarinská čínština. Ta je zároveň i nepoužívanějším jazykem na světě vůbec. Za semestr jsme se naučili něco přes 100 základních znaků/slov. Gramatika je velmi jednoduchá, jazyk nemá žádné skloňování a časování, v podstatě stačí jen znát slova a skládat je za sebe ve správném pořadí. Výzva jsou čínské znaky, na závěrečný test ale naštěstí stačilo umět pinyin (přepis výslovnosti znaků do latinky). Další komplikací je, že čínština je tónový jazyk, každá slabika se dá vyslovit 4 různými tóny (tón udává, jak by se měla měnit výška hlasu při vyslovování slabiky – konstantní, nahoru, dolů, dolů a nahoru) a tím dostane úplně jiný význam. Hodiny byly celkem zábavné, občas jsme nahlédli do čínské kultury, ale hlavně jsme procvičovali poslech, konverzaci, gramatiku, v domácích úkolech i psaní.

IMG_20170127_121434
Chinese Heritage Centre

Zkoušky

Jak tu probíhají zkoušky? Zkouškové období trvá 3 týdny, každý předmět má předem daný termín a je jen jeden pokus. Zkouška většinou tvoří 60 % výsledného hodnocení, zbytek je práce v semestru. Hodnocení probíhá aplikací Gaussovy křivky, takže záleží, jak dopadnou ostatní. Během semestru tak nikdo netuší, jak na tom je, motivuje to tedy k co nejlepším výsledkům, ale také větší soutěživosti.

Může to vypadat, že jsem se pořád jen učil. Ale o víkendech jsem poznával Singapur, stihl jsem i výlet do Kuala Lumpur a na Pulau Bintan v Indonésii. V polovině semestru je tu tzv. recess week, kdy si místní studenti opakují učivo. Já mezitím jezdil na skútru a surfoval na Bali. #YOLO. Trochu mě tak překvapily docela dobré známky, které přišly měsíc po konci zkouškového.

3 komentáře

  1. Zdravím,
    máš prima blog a hezky se to tu čte. Už jen z fotek vypadá Singapur opravdu úchvatně! Zaujal mě tvůj odstavec o neuronových sítích a principech databází. Chtěl bych se zeptat, jestli bys dokázal doporučit nějaké učební materiály, co se například na univerzitě k neuronovým sítím a databázím používali?

    Hodně zdaru v dalších semestrech!

    1. Pro tyto kurzy byla na NTU doporučená následující literatura: „Neural Networks and Learning Machines“, „Database Systems: The Complete Book“. Ale je to hodně hutné čtení se spoustou teorie, pro účely samostudia bych doporučil se poohlédnout spíše po něčem kompaktnějším nebo po nějakých online materiálech.

Napsat komentář k vilde Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *